Internationale Zeitgenössische Kunst
Belu-Simion Fainaru
Schwarze Milch
Zum Besuch der Ausstellung laden wir Sie
und Ihre Freundinnen und Freunde
sehr herzlich ein.
Eröffnung:
Sonnabend, 16. Oktober 2021, 17 Uhr
Begrüßung: Stephan Meyer,
1. Stellv. Landrat, Landkreis Rostock
bis 14. November 2021
täglich nach Vereinbarung
--> Das Buch zur Ausstellung ist erschienen.
△ de DROM galerie
Kulturbahnhof, Bahnhofstr. 1, 18236 Kröpelin
www.galerie.de-drom.de, www.de-drom.de
galerie@de-drom.de, Telefon 038292 820495
Mit freundlicher Unterstützung:
BÜNDNIS90/DIE GRÜNEN KV Landkreis Rostock
Dr. Ines Bull, Dr. Klaus-Michael Bull
Anno August Jagdfeld, Heiligendamm
Justizministerium des Landes Mecklenburg-Vorpommern
Dr. Karl Kauermann, Berlin
Landeszentrale für politische Bildung M-V
Landkreis Rostock
OSPA-Stiftung
Rebus Regionalbus Rostock GmbH
u.a.
Collaboration:
Prof. Alexandru Nicolau, Prof. Alex Veidenbaum
& Sajjad Taheri, Neftali Watkinson
– Department of Computer Science, Donald Bren School of Information and Computer Sciences, University of California, Irvine – (www.cs.uci.edu)
Jana Schröder, Tobias Stötzer
(www.drom.solutions)
Henry Lehmann
(www.gebeg.de)
Robert Barkholz, Stephan Deglow, Dirk Ohlrich, Robert Winkler (www.momo-gmbh.de)
Eine Ausstellung im Rahmen der von „de DROM e.V.“ veranstalteten
„3. Deutsch-Israelischen Kulturtage Mecklenburg-Vorpommern“,
unter der Schirmherrherrschaft Seiner Exzellenz, dem Botschafter des Staates Israel, Jeremy Issacharoff;
zum „„Festjahr 2021: 1700 Jahre Jüdisches Leben in Deutschland“,
Schirmherr: Bundespräsident Frank Walter Steinmeier
Schwarze Milch
Der Ausstellungstitel „Schwarze Milch“ zitiert nicht nur eine Installation von Belu-Simion Făinaru, sondern zu- gleich die refrainartig wiederkehrenden Zeilen aus Paul Celans berühmtem Gedicht „Todesfuge“*. In feinstem weißen Porzellan wird eine tiefschwarze Flüssigkeit kre- denzt. Făinaru findet für Celans bewegende Worte ein ebenso einfaches wie überzeugendes Bild – das unschul- dige Weiß des Porzellans wird durch die schwarze, an Öl und schlimmeres erinnernde Flüssigkeit gebrochen. Wer mochte solches trinken, am Ende gar genießen? Es gibt viele von diesen auf den ersten Blick einfachen Bildern, die zu Metaphern gereichen: „Charms [Reize]“ zeigt eine Straßenampel, bei Rot leuchten die Worte „NO MONEY“ und bei Grün „MONEY“ auf; in einem mit Wasser gefüll- tem Glas liegt ein Ei, „Du musst immer neu beginnen“ steht auf dessen Schale geschrieben, auf dem Wasser schwimmt ein winziges Boot, durch die Brechung er- scheint das Ei gewaltig im Vergleich zum Miniatur- bötchen; an einem Stahlseil, das mitten durch einen Raum gespannt ist, hängen viele verschiedene, getrage-
ne Schuhe … Wenngleich der oftmals spielerische Um- gang mit alltäglichen Phänomenen (Wassertropfen) oder Gegenständen (Waschbecken, Kühltruhe, eine Tisch- tennisplatte) für seine Arbeiten charakteristisch ist, besitzen Belu-Simion Făinarus Installationen doch eine weit größere (innere) Poesie als die der entfernten Ver- wandten aus dem historischen Dadaismus. Für Făinaru spielt vor allem die Verortung der eigenen Geschichte, seiner jüdisch-rumänischen Herkunft, im wörtlichen Sinne eine besondere Rolle. Eine Geschichte, die im Übrigen noch nicht abgeschlossen ist, sondern sich fortschreibt.
Belu-Simion Făinaru, geboren 1959 in Bukarest, immi- grierte 1973 nach Israel. Im Jahr 1992 war er einer der jüngsten Teilnehmer der von Jan Hoet kuratierten (IX.) „documenta der Orte“, ein Jahr später war er auf der 45. Biennale di Venezia vertreten, wo er erneut 2019 im von Cristian Nae kuratierten rumänischen Pavillon gemeinsam mit Dan Mihălțianu und Miklós Onucsán ausstellte. Făinaru gehörte 2010 zu den Gründern der Mittelmeer- Biennale of Contemporary Art, Israel. Er lebt heute in Haifa.
Stefan Skowron
*„Schwarze Milch der Frühe wir trinken sie abends / wir trinken sie mittags und morgens wir trinken sie nachts / wir trinken und trinken…“, aus: Paul Celan [1920–1970], „Todesfuge“, 1944/45.
Black Milk
No one is home, no one can, home is in a permanent state of deconstruction, threatened by outside ruin…(זאת הציטטה המקורית)
Bogdan Ghiu*
In his work Black Milk, Belu-Simion Fainaru invites the viewer to contemplate a work that is densely detailed yet whose characteristics are minimal, emphasizing a universal dimension. The black, toxic machine oil, threatening and repelling, is held in white, delicate porcelain utensils with understated decorations. The table and chairs belong to the past, to the artist's parents' living room. This is a forgotten world – one in which we do not await a ghost meal, a meal that will never take place. The sense of absence and nothingness is a continuation of the installation Belongs Nowhere and to Another Time, exhibited at the 2019 Venice Biennale, where Fainaru was chosen to represent Romania.
Throughout his career, Fainaru has employed authentic objects to engage with the concept of home, personal and collective identity, and the components of memory. He disrupts the objects' original functions or draws inspiration from them to create new objects. The installation Black Milk emphasizes contrast, in which one element cancels the other and the two cannot be joined together. This tension places the viewer in a unique situation, a metaphysical or mystical moment similar to a solar eclipse. It is a moment in which the familiar and self-evident cease to exist, undermining conventions and insights. The work's title refers to Paul Celan's famous poem "Death Fugue": "Black milk of morning we drink […] we scoop out a grave in the sky where it's roomy to lie…" (trans.: Jerome Rothenberg).
For many years, Fainaru has been conducting a creative dialogue with authors and poets, with Celan prominent among them. The encounter with Celan's poems entails a fusion of opposites, the discovery of a symbolic reality in everyday life, and a charged connection between the secular and the sacred. Like Celan, Fainaru embarks on symbolic quests in search of the map of his childhood, longing to find a "place that is not a place." In this process, he combines objects and images that create an internal and external journey in the search for that identity and place.
The sense of threatened domesticity, the familial that is destabilized and ceases to exist, and the connection with Celan evoke thoughts of the Holocaust and lives that were cut short. Only objects remain, attesting to a full, rich past, bearing silent witness to the life of the individual and a rich family and community life.
The installation is also relevant to contemporary reality. The family structure and the "family meal" are no longer unquestioned, and the concept of "home" is no longer consensual. Since the outbreak of the coronavirus crisis the domestic space has become, for many, a prison, a stressful environment of individual and family existence. Faced with this unique human condition we can see the installation as a capsule – a familial and human cell that fulfills physical, biological, and psychological needs – the wish to be close to others, feeling family warmth and a sense of belonging.
The black oil stain inside the white porcelain utensils suggests a human future that is shrouded in mist. The installation is a kind of "escape capsule" in a human spacecraft that has lost its way – a capsule containing a flaw that can destroy the stable, familiar past and undermine the possibility of a future.
Black Milk installation offers a metaphor for global and national collective anxiety. The moment in which the connection between the memory of the past and the promise of the future cracks is the moment when domesticity falters and fails; humanism faces a crisis in which self-evident human values collapse, raising open, frightening questions.
Dr. Daniel Wajman
*Quoted from an essay by philosopher Bogdan Ghiu, written following Belu-Simion Fainaru's exhibition No One is Home at Bucharest's Anca Poterasu gallery. Curator: Cristina Stoenescu